Yritysten liiketoiminta koostuu toisiinsa kytkeytyneistä ja toisiaan tukevista arvonlähteiden kartoitus-, arvonluonti-, arvontuotanto- ja arvon toimitusprosesseista. Näiden prosessien saumaton integroiminen, kokonaisvaltainen kehittäminen ja strategiaan linkittäminen ovat kestävän ja kannattavan kasvun perusedellytyksiä.
B2B-arvoketjut - Miten me ne ymmärrämme
Arvoketjun kehityksellä ketterämmin reagoivaa liiketoimintaa ja kannattavampaa kasvua
Arvoketjuun liittyvät avainkysymykset
Arvon tuotanto/luominen
Kuinka yritys voi tehokkaasti tuottaa tai luoda arvoa?
- Tuotteistaminen, mukautuvan tarjooman luominen, arvolähtöinen hinnoittelu
- Globaalin tarjooman hallinta, uuden tarjooman lanseeraus, markkinointikanavien kehittäminen ja hallinta
Arvonlähteiden kartoittaminen
Kuinka tunnistaa uusia arvonlähteitä?
- Teollisten tuotteiden ja palveluiden markkinoiden segmentointi, markkinatiedon hankinta ja hyödyntäminen
- Markkinointitutkimukset, kilpailija-analyysit, asiakaspalaute ja markkinointistrategian luominen
Arvon toimittaminen
Kuinka hyödyntää perusrakennetta (infrastruktuuria) arvon toimittamiseen?
- Asiakassuhteiden luominen, ylläpito ja kehittäminen
- Markkinointi- ja myyntikanavien hallinta ja kehittäminen, yhteistyö markkinointikanavien kanssa